Kristína Mičová: Merkur 4160 AB
Výstava slovenské umělkyně Kristíny Mičové Merkur 4160 AB v Galerii města Třince ve výstavním prostoru v KD Trisia.
Vernisáž výstavy proběhne v úterý 25. 11. 2025 v 18 hodin v KD Trisia. Výstava potrvá do 9. 1. 2026. Vstup je zdarma.
kurátorka: Viktória Pardovičová
Výstava Merkur 4160 AB vizuální umělkyně Kristíny Mičové představuje její dlouhodobý fotografický projekt – stále se rozvíjející cyklus, na němž autorka pracuje přibližně od roku 2011. Soubor analogových fotografií je osobním záznamem i zkoumáním paměti a vnímavosti, prostřednictvím nichž Mičová citlivě pozoruje prostředí domu, zahrady a blízké rodiny v Bílých Karpatech.
Podobně jako v jejích dalších projektech se i zde fotografie proměňují v obrazy okamžiků – pozastavených chvil a pocitů, které se stávají intimní součástí konkrétního rodinného i přírodního prostoru. Autorka se k němu opakovaně vrací, přičemž uchovává jeho přirozenou podstatu všednosti. Předměty, činnosti či blízcí lidé zde vystupují jako aktéři mikro příběhů každodennosti, které v sobě nesou hodnotu času a místa své pomíjivé přítomnosti.
Jak daleko se vzdalujeme od přirozenosti přírodních procesů, které nemusí být nutně oddělovány od jiných, pro člověka samozřejmých potřeb? Jakou hodnotu pro nás mají obyčejné situace a sezónní práce, pokud je nahrazujeme životem vzdáleným organické upřímnosti a autenticitě – skutečnosti mimo rytmus městských center? Kolik času se zachytí v časoprostoru, který opouštíme a znovu navštěvujeme – prostoru, jenž nemusí být nutně krásný, ale může stejně tak odrážet ztráty, nejistoty i proměny?
Výstava Merkur 4160 AB se stává prostorem otázek i tichých komentářů, místem zpomalení každodenně systematicky zrychlovaného času. Zároveň potvrzuje hodnotu obyčejnosti, věcí a okamžiků, které formují naše vzpomínky, intimní světy a schopnost vnímavosti – často potlačovanou rytmem současných podmínek, norem a vrstvených významů dneška.
Tvorba Kristíny Mičové (*1994, Trenčín, Slovensko) má upřímný a poetický charakter, prostřednictvím něhož autorka vyjadřuje intimní svědectví o své mimořádné vnímavosti vůči prostředí, běžným věcem, krajině a jejich přirozenosti. Zabývá se otázkami autentického prožívání a zaznamenávání skutečnosti, plynutí času a způsoby vlastního bytí v každodenních horizontech, které často konfrontují různé vrstvy reality.
Ačkoli vystudovala malbu, pracuje napříč médii – především s fotografií, nalezenými objekty, kresbou a textem. Její díla jsou empatickými, často vizuálně křehkými záznamy mikrosvětů, ukrytých v momentech, záblescích, dotecích či úhlech pohledu. Světlo, čas a další lidské i nelidské činitele se v jejich autentickém prostředí a přirozeném plynutí stávají specifickými aktéry příběhů – vzpomínek – zachycených situací.
Kristína Mičová vystudovala malbu na Akademii umění v Banské Bystrici, kde získala bakalářský titul v Otevřeném ateliéru malby vedeném Rastislavem Podobou. Ve studiu pokračovala na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (2017–2019), které završila v Ateliéru malby III. pod vedením Rastislava Podhorského a Martina Špirce.
Svoji tvorbu představila na samostatných výstavách Straty a nálezy (Schemnitz Gallery, 2024), Distant Solids (Galerie MEDIUM, Bratislava, 2022), Prelomiť vlny / Breaking the Waves (Rozkvet Gallery, Banská Bystrica, 2023), a na řadě skupinových výstav, mimo jiné Myslíš, že slnko je žlté? (Galerie umělců Spiše, 2025), Kláštor Opening: Misia – Priestor (Štiavnické Bane, 2020), Horizonty súčasnosti (Galerie M. A. Bazovského v Trenčíně, 2019), Hala (sympozium v Trenčíně, 2015) a dalších.
Kresby a fotografie Kristíny Mičové se ve spolupráci se spisovatelem Jánem Púčkem staly součástí knihy Karpaty!
IG: @kristina.micova
kristinamicova.wixsite.com/krista
_______________________
SK
Výstava Merkur 4160 AB vizuálnej umelkyne Kristíny Mičovej predstavuje jej dlhodobý fotografický projekt – stále pokračujúci cyklus, na ktorom pracuje približne od roku 2011. Výber analógových fotografií je skúmaním aj záznamom osobnej histórie a vnímavosti, prostredníctvom ktorých autorka zachytáva a citlivo pozoruje prostredie domu, záhrady a blízkej rodiny v Bielych Karpatoch.
Podobne, ako v jej iných projektoch, sa fotografie stávajú obrazmi momentov – zamrznutých chvíľ a pocitov, ktoré sú intímnymi súčasťami konkrétneho rodinného aj prírodného prostredia, kam sa pravidelne vracia, no zároveň si ponechávajú dôležitú podstatu všednosti. Objekty, činnosti alebo autorke blízke osoby tu vystupujú ako aktérstvo mikro príbehov, naratívov každodennosti, ktoré však nadobúdajú hodnotu času a miesta svojej dočasnej prítomnosti.
Ako ďaleko sa vzďaľujeme od prirodzenosti prírodných dejov, ktoré by nemuseli byť explicitne oddeľované od iných človeku samozrejmých potrieb? Akú hodnotu pre nás môžu mať obyčajné situácie a sezónne práce, ak ich vymeníme za život vzdialený organickej úprimnosti a autenticite, vlastnej realite mimo mestských centier? Koľko času sa potom zachytí v časopriestore, ktorý opúšťame a znova navštevujeme, a ktorý nemusí byť definitívne krásny, ale môže rovnako zrkadliť straty, neistoty a premeny?
Výstava Merkur 4160 AB sa stáva priestorom otázok aj komentárov, spomalenia každodenne systematicky zrýchľovaného času, ktorý zároveň legitimizuje hodnotu obyčajnosti, vecí a momentov, formujúcich spomienky, intímne svety a odhodlanie k vnímavosti, často potláčanej rytmom podmienok, noriem a vrstviacich sa obsahov súčasnosti.
Tvorba Kristíny Mičovej (*1994, Trenčín, Slovensko) má úprimný a poetický charakter, prostredníctvom ktorého predstavuje intímne výpovede o jej vysokej vnímavosti voči prostrediu, bežným veciam, krajine a ich prirodzenosti. Zaoberá sa otázkami autentického prežívania a zaznamenávania skutočnosti, plynutia času a spôsobmi vlastného bytia v každodenných horizontoch, ktoré často konfrontujú rôzne vrstvy realít.
Hoci študovala maľbu, pracuje prostredníctvom rôznych médií – predovšetkým fotografie, nájdených objektov, kresby a textu. Jej diela sú empatickými, často vizuálne krehkými záznamami mikrosvetov, ktoré sa skrývajú v momentoch, zábleskoch, dotykoch či uhloch pohľadu. Svetlo, čas a ďalšie ľudské aj neľudské činitele sa potom stávajú vo svojom autentickom prostredí a plynutí špecifickým aktérstvom príbehov – spomienok – zachytených situácií.
Kristína Míčová študovala maľbu na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde absolvovala bakalársky stupeň v Otvorenom ateliéri maľby u Rastislava Podobu. V štúdiu pokračovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (2017–2019), ktoré zavŕšila v Ateliéri maľby III. pod vedením Rastislava Podhorského a Martina Špirca.
Svoju tvorbu prezentovala na samostatných výstavách Straty a nálezy (Schemnitz gallery, 2024), Distant Solids (Galéria MEDIUM, Bratislava, 2022), Prelomiť vlny / Breaking the Waves (Rozkvet Gallery, Banská Bystrica, 2023) alebo na skupinových výstavách, medzi ktorými boli Myslíš, že slnko je žlté? (Galéria umelcov Spiša, 2025), Kláštor Opening “Misia: Priestor” (Štiavnické Bane, 2020), Horizonty súčasnosti (Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne, 2019), Hala (sympózium v Trenčíne, 2015) a ďalšie.
Kresby a fotografie Kristíny Mičovej sa v spolupráci so spisovateľom Jánom Púčekom stali súčasťou knihy Karpaty!(2022).
IG: @kristina.micova
kristinamicova.wixsite.com/krista
_______________________
EN
The exhibition Merkur 4160 AB by visual artist Kristína Mičová presents her long-term photographic project – a continually evolving cycle she has been developing since around 2011. The selection of analogue photographs serves both as an exploration and a record of personal history and sensitivity, through which the artist captures and attentively observes the environment of her home, garden, and close family in the White Carpathians.
As in her other projects, the photographs become images of moments – frozen fragments of time and feeling that form intimate parts of a specific family and natural environment to which she regularly returns, yet they retain the essential quality of everydayness. Objects, activities, or people close to the artist appear here as actors in micro-stories, narratives of the everyday that gain value through the time and place of their temporary presence.
How far do we distance ourselves from the natural course of things—processes that need not be explicitly separated from other fundamental human needs? What meaning can ordinary situations and seasonal tasks hold for us once exchanged for a life detached from organic sincerity and authenticity, from the lived reality outside urban centers? How much time remains imprinted in the space-time we leave and return to—one that need not be definitively beautiful but can equally reflect loss, uncertainty, and transformation?
The exhibition Merkur 4160 AB becomes a space for questions and reflections, for slowing down the systematically accelerated pace of daily life. It legitimizes the value of the ordinary—of things and moments that shape memories, intimate worlds, and a commitment to attentiveness, often suppressed by the rhythms, norms, and layered content of the present.
The work of Kristína Mičová (1994, Trenčín, Slovakia) possesses a sincere and poetic character through which she expresses intimate reflections of her deep sensitivity toward her surroundings, everyday objects, the landscape, and their inherent nature. Her practice engages with questions of authentic experience and documentation of reality, the passage of time, and ways of being within the everyday horizons that often confront various layers of reality.
Although she studied painting, she works across different media—primarily photography, found objects, drawing, and text. Her works are empathetic, often visually fragile records of micro-worlds hidden in moments, flashes, touches, or perspectives. Light, time, and other human and non-human agents become, in their authentic environment and flow, specific participants in the stories—memories—captured situations.
Kristína Mičová studied painting at the Academy of Arts in Banská Bystrica, where she completed her bachelor’s degree in the Open Studio of Painting under Rastislav Podoba. She continued her studies at the Academy of Fine Arts and Design in Bratislava (2017–2019), graduating from Studio of Painting III under Rastislav Podhorský and Martin Špirca.
She has presented her work in solo exhibitions such as Straty a nálezy / Losses and Finds (Schemnitz Gallery, 2024), Distant Solids (MEDIUM Gallery, Bratislava, 2022), and Prelomiť vlny / Breaking the Waves (Rozkvet Gallery, Banská Bystrica, 2023), as well as in group exhibitions including Myslíš, že slnko je žlté? / Do You Think the Sun Is Yellow? (Gallery of Spiš Artists, 2025), Kláštor Opening “Mission: Space” (Štiavnické Bane, 2020), Horizonty súčasnosti / Horizons of the Present (M. A. Bazovský Gallery, Trenčín, 2019), Hala (symposium in Trenčín, 2015), and others.
Mičová’s drawings and photographs, in collaboration with writer Ján Púček, were included in the book Karpaty! (2022).
IG: @kristina.micova