Eva Marková a Studio Amanita Design: Phonopolis: Jak se tvoří hra

do 27/2/2026
Malá Galerie v Knihovně Třinec

Jak se rodí originální počítačová hra?

Výstava Phonopolis představuje tvorbu světově uznávaného českého studia Amanita Design, které už více než dvě dekády rozšiřuje hranice videoher jako autorského, výtvarného i hudebního média. Po úspěšných titulech jako Machinarium, Samorost či Botanicula přichází Amanita s novým projektem – hrou Phonopolis, jejíž vizuální svět vytvořila výtvarnice Eva Marková.

Phonopolis vzniká na pomezí tradičního výtvarného umění a digitální technologie. Každý objekt, postava i scéna byly nejprve ručně vyrobeny z papíru, lepenky a dřeva, teprve poté přeneseny do digitální podoby. Tím vzniká jedinečná estetika, která spojuje hmatatelnost materiálu s atmosférou poetické hry. Výstava nabízí možnost nahlédnout do tvůrčího zákulisí: od prvních skic a maket, přes fotografování a animaci, až po výslednou interaktivní podobu hry.

Expozice sleduje nejen vznik Phonopolis, ale i širší příběh Amanita Design – studia, které svým autorským přístupem proměnilo vnímání videoher jako plnohodnotného uměleckého vyjádření. Hry Amanity jsou hravé i filozofické, plné humoru, empatie a vizuální poezie.

Návštěvníci všech věkových skupin mohou prozkoumat originální artefakty, prototypy, návrhy i hratelné ukázky, a pochopit, jak se z výtvarného nápadu rodí svět, který lze prožít. Výstava je pozváním k objevování – nejen toho, jak se hra tvoří, ale také jak ji lze vnímat: jako prostor fantazie, řemesla a umělecké spolupráce.

Hudba - Floex
Zvuk - Matouš Godík
Animace - Petr Filipovič, Jakub Soldán, Kryštof Ulbert
Programátoři - Tomáš Matocha a Antonín Holík
Produkce - Lukáš Kunce
Technický grafik - Jakub Sanitrák
Amanita design – Jakub Dvorský

Výstava vzniká ve spolupráci Galerie města Třince a Grafické dílny Uutěrky.

_______________________

EN

The exhibition Phonopolis presents the work of the world-renowned Czech studio Amanita Design, which has been expanding the boundaries of video games as an artistic, visual, and musical medium for more than two decades. Following the success of titles such as Machinarium, Samorost, and Botanicula, Amanita now introduces its latest project – the game Phonopolis, with its visual world created by artist Eva Marková.

Phonopolis emerges at the intersection of traditional fine art and digital technology. Every object, character, and scene was first meticulously hand-crafted from paper, cardboard, and wood before being transferred into digital form. The result is a unique aesthetic that combines the tactile quality of physical materials with the poetic atmosphere of the game.

The exhibition invites visitors behind the scenes of the creative process – from the first sketches and models, through photography and animation, to the final interactive form of the game.

The display traces not only the making of Phonopolis, but also the broader story of Amanita Design – a studio whose distinctive authorial approach has reshaped the perception of video games as a legitimate form of artistic expression. Amanita’s games are playful yet philosophical, full of humor, empathy, and visual poetry.

Visitors of all ages are invited to explore original artefacts, prototypes, designs, and playable demos, gaining insight into how an artistic idea transforms into a world that can be experienced. The exhibition is an invitation to discover – not only how a game is made, but how it can be perceived: as a space of imagination, craftsmanship, and creative collaboration.

Music – Floex
Sound – Matouš Godík
Animation – Petr Filipovič, Jakub Soldán, Kryštof Ulbert
Programming – Tomáš Matocha and Antonín Holík
Production – Lukáš Kunce
Technical Art – Jakub Sanitrák
Amanita Design – Jakub Dvorský

The exhibition is organized in collaboration with the Třinec City Gallery and the Graphic Workshop Uutěrky.